DOLAR
32,4525
EURO
34,7453
ALTIN
2.435,40
BIST
9.915,62
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Mersin
Az Bulutlu
24°C
Mersin
24°C
Az Bulutlu
Cumartesi Az Bulutlu
25°C
Pazar Az Bulutlu
26°C
Pazartesi Az Bulutlu
25°C
Salı Az Bulutlu
24°C

Katma Değer, Markalaşmak ve Üretim

14.10.2023 22:50
15
A+
A-

Katma Değeri Anlamak

Katma değerli ürün, onu yapmak için kullanılan hammaddelerden daha yüksek bir fiyat ile zenginleştirilmiş satılabilir bir üründür. Yani katma değer, bir işletmenin üretim sürecini üstlenerek yarattığı değer artışıdır. Bir üretim sürecinin nasıl değer katabileceğine dair bazı örnekleri düşünmek oldukça kolaydır. Katma değer ve üretim ile marka oluşturmak – müşterilerin bedelini ödemeye hazır olduğu kalite, değer vb. konusunda bir itibardır. Çift başına üretim maliyetleri muhtemelen oldukça benzer olmasına rağmen Nike spor ayakkabıları Hi-tec’ten çok daha pahalıya satılıyor! Mesela bir başka marka ve değer örneği;

Nestle, 2018 yılında Starbucks markasına kahvede kullanım lisansı vermek için 7,2 milyar dolar ödemişti. Nestle, teknoloji veya kaynak kullanımı için ödeme yapmadı ve işlemde herhangi bir fiziksel varlık da almadı. Nestle Markanın parasını ödedi. Güçlü, çekici bir marka, güçlü bir kurumsal varlıktır ve şirketlere birçok açıdan değer katar. Süpermarketler müşterileri cezbetmek ve faaliyetleri desteklemek için katma değerli seçeneklerden yararlanıyor. Sertifikalı angus sığır etlerinin kasap reyonunda sadece kıyma olarak satılmasının yanında Paketlenmiş ürünler (biftek, kebap, köfte, bonfile, jambon) füme ve marine olarak çeşitlendirilmesi ve bir katma değer yaratılması bu market ürünlerine bir örnektir.

Katma değer tam olarak adından da anlaşıldığı gibidir: Ürününüze veya hizmetinize kattığınız değer. Örneğin, kişisel antrenörseniz ve müşterilerinize beslenme rehberinize ücretsiz erişim sunuyorsanız, bu katma değerdir. Mesela, başka bir örnek, marangozluk işletmenizin, el işlerinizin bir parçası olarak ince hizmetler (pervazların takılması, silikon çekilmesi) sunması olabilir. Robotlar tarafından üretim hattında bir araya getirilen yeni arabaların örneklerini düşünün. Üretim bandından çıkan son, tamamlanmış ve pırıl pırıl yeni araba, parçaların toplam maliyetinden daha fazla bir değere (fiyata) sahiptir. Alternatif olarak ünlü bir şefin lüks restoranında yemek hazırladığını hayal edin. Pişirme işlemi tamamlandıktan sonra yemek, malzemeleri satın alma maliyetinden çok daha yüksek bir fiyata servis ediliyor ve satılıyor.

Bir şeyin değerini arttırmanın en bilinen yolu onu başka bir şeye dönüştürmektir. Bir yemek kamyonu, ham malzemeleri lezzetli bir yemeğe dönüştürüyor. Bir marangoz ahşabı odalara, mobilyalara veya oymalara dönüştürür. Bir demir çubuğun maliyeti 5 dolar, at nalı haline getirilirse değeri 12 dolar, iğne yapılırsa 3500 dolar, saat denge yayı yapılırsa değeri 300.000 dolar olur. Kendi değeriniz aynı zamanda kendiniz hakkında neler yapabildiğinizle de belirlenir…

Editörlere Notlar: Öğrencisi olmaktan gurur duyduğum Mersin Üniversitesi’nde, yeni dönem kayıt yenileme ve ders seçiminde, tüm bölüm öğrencilerinden yardımlarını esirgemeyen, meşakkatli ve özverili sevgili fakülte öğrenci işleri şefi Nilgün Say hanımefendiye sonsuz teşekkürlerimizi bir borç biliriz….

Son bir kelam en acımasız ve en dengesiz savaşın en kısa sürede bitmesi ile kalın sağlıcakla erenler ve canlar..

Yazarın Diğer Yazıları
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.