Site icon Haber 33 Mersin'in Gündemi

2022’de Mersin’e yatırım yok

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Ayhan Kızıltan, 2022 yatırım programında Mersin’de yeni bir yatırım olmadığını, hepsinin daha önce başlamış ve hala devam eden projeler olduğunu belirterek, “Burada en temel eksiklerden birisi sanayileşme oranı her geçen gün artan, hem de katma değerli bir üretime doğru giden Mersin’de ne yazık ki 2022 yılında sanayi anlamında kamu yatırımı bütçesi olmaması” dedi. Kızıltan, Çukurova Havalimanı dışındaki proje ve yatırımlara ayrılan kaynağın ise yeterli olmadığını söyledi.

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Ayhan Kızıltan,  “2022 Yılı Yatırım Programı” hakkında değerlendirmelerde bulundu.

“AYRILAN BÜTÇELER YETERSİZ”

Kızıltan, “Mersin özelinde 8 tarım projesi- ki çoğu sulama ve baraj yatırımlarıdır, 1 kırsal kalkınma projesi, 1 enerji projesi- ki bunun NGS Nükleer Santral Projesi’nin enerji iletim hatları yapımı olduğunu görüyoruz,  8 ulaştırma projesi-ki bunların çoğu yol bağlantıları, TCDD lojistik merkez bağlantıları, bölünmüş yol çalışmaları olduğunu görüyoruz. Ayrıca,  2 sağlık yatırımı (Mezitli ve Tarsus Devlet Hastaneleri), kamu üniversitelerimize eğitim desteği sağlayan eğitim projeleri ve iller bankası destekli içme suyu, Metro ve otobüs alımı olan belediye projelerini görüyoruz. Zaten belediye projeleri dış kredilerle yapılıyor. Çok eksiklerimiz olsa da, hepsi gerekli ve önemli yatırımlar. Ancak, 2022 yatırım programında Mersin’de yeni bir yatırım olmadığını, hepsinin daha önce başlamış ve hala devam eden projeler olduğunu görüyoruz. Burada en temel eksiklerden birisi sanayileşme oranı her geçen gün artan, hem de katma değerli bir üretime doğru giden Mersin’de ne yazık ki 2022 yılında sanayi anlamında kamu yatırımı bütçesi olmaması. Ulaştırma, tarım, enerji, sağlık ve eğitimde planlanan yatırımlara ayrılan 2022 bütçelerinin de proje tutarlarının çok çok altında olması, bu yatırımların da planlanan tarihlerde bitmesinin mümkün olmadığını gösteriyor” dedi.

HAVALİMANI İÇİN UMUTLU KONUŞTU

2022 Yatırım Programında sadece Çukurova Havalimanı ile ilgili bağlantı yolu ve demiryolu bağlantılarına ayrılan bütçenin yeterli olduğunu, bu projenin zamanında tamamlanması beklentisini gösterdiğini kaydeden Kızıltan, “Diğer yatırımlar ise daha çok hizmet binası gibi, tamir ve tadilat gibi konular. Bazı yatırımlar ise – Mersin Büyükşehir Belediyesi ulaşım yatırımları gibi- bunlar da dış kredilerle yapılan işler. Burada Mersin adına, devam eden gerçekten önemli baraj ve sulama projeleri var, ulaşım projeleri var, sağlık projeleri var. Ancak, 2022 yılı programında bu projelere ayrılan bütçe proje toplam bedellerinin o kadar altında ve az ki, bu projelerin bu küçük yatırım bütçeleri ile zamanında bitmesi mümkün değil. Burada Mersinlilere verilecek tek sevindirici haber Çukurova Bölgesel Havalimanı’nın 2023’te bu bütçe ile tamamlanacak olması” ifadelerini kullandı.

ANA KONTEYNER LİMANI VURGUSU

Mersin’in sanayi alanında hiçbir yatırım proje desteğinin olmamasının ve yeni projesinin olmamasının sadece Mersin adına değil, ülke ekonomisi adına bir olumsuzluk olduğuna değinen Kızıltan şunları söyledi:

“Çünkü Mersin kendisine verileni misli ile ülkesine verebilen bir kenttir. Mersin sadece Mersin olarak düşünülmemelidir. Mersin’e yapılan her yatırım aynı zamanda hinterlandında bulunan tüm illerin hizmetindedir. Bu yatırımlar belki de bu illere Mersin’den daha çok hizmet vermektedir. Mersin Limanı Mersin’in toplam 5-6 milyar dolarlık ihracat ve ithalat yükünü dış ticaretini taşırken, Adana’dan Gaziantep’e, Kayseri’den Hatay’a, Niğde’den Konya’ya kadar bölgenin en az 25-30 milyar dolarlık dış ticaretini taşıyor. Şimdi sormak isterim Mersin Limanı sadece Mersin’in midir? Mersin Serbest Bölgesi sadece Mersin’e mi hizmet veriyor? Yapımı bittiğinde Türkiye’nin en büyük kargo kapasiteli havalimanı olacak olan Çukurova Hava Limanı sadece Mersin firmalarına mı hizmet verecek, yoksa bölgenin gücü mü olacak? Kalkınma Planında vurgulanan Ana Konteyner Limanı eğer Mersin’e geciktirilmeden yapılırsa, kapasitesi dolmak üzere olan Mersin Limanı’nın 5 katı fazla taşıma kapasitesine sahip olacak, yani 12 milyon TEU bir kapasite… Sormak isterim, bu konteyner limanı sadece Mersin’e mi hizmet verecek? Mersin o kadar önemli bir konumdaki, üretim anlamında, ihracat ve pazarlar anlamında, hinterlandındaki kentlere hizmet vermek anlamında o kadar ideal bir konumda ki Mersin sadece Mersin değildir. Mersin’e yapılan yatırımların üretim, ihracat ve istihdam anlamında bölgeyi yeni bir Marmara yapacağı unutulmamalıdır.”

Exit mobile version